سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که در انتخاب برادران، ارزیابی را مقدّم ندارد، فریب خوردگیْ او را به مصاحبت با بدکاران می کشاند . [امام علی علیه السلام]

یادی از استاد گلپا

** عدم صدور مجوز به کنسرت گلپا در ایران **

عدم صدور مجوز به کنسرت استاد گلپا در ایران باعث اعتراضات شدید مردمی شده است . و هواداران استاد گلپا از راههای گوناگون اعتراض خود را به این تصمیم غیر مسئولانه مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد نشان میدهند .
واقعا دلیل این همه کم لطفی چه میتواند باشد ؟ تا کی باید این بی مهریها را تحمل کنیم ؟
آیا چون صدای گلپا بی نظیره نباید بخونه ؟ چرا ما قدر سرمایه هایی را که داریم نمیدانیم ؟
آیا زبانم لال ما باید بعد از مرگ سرمایه های هنری مملکتمان و یا بیماری آنها به یادشان بیفتیم ؟

بله دوستان عزیز باز هم به استاد گلپا مجوز ندادند . کم کم داریم به این بی مهریها عادت میکنیم . واقعا باید به حال این موسیقی تاسف خورد که بهترین آوازه خوان تاریخش اجازه برگزاری کنسرت در وطن عزیزش را ندارد . من نمیدانم واقعا مسئولین موسیقی کشور دارند چیکار میکنند . آخه چقدر باید با احساسات مردم بازی شود . در این کشور فقط به گلپا مجوز نمیدهند . دلیلش را هم بیان نمیکنند . اگر دلیلش این هست که گلپا یک خواننده طاغوتی بوده است پس چرا اکثر هم دوره ایهای گلپا مجوز اجرای کنسرت را دارند ولی گلپا ندارد .
کاش آنطور که برای استاد گلپا در موسیقی جهان احترام قائل هستند در کشور خودمان هم به ایشان احترام بگذارند و اینقدر برای کنسرت ایشان اما و اگر درست نکنند .


::: تور جهانی استاد اکبر گلپا :::

در پی عدم صدور مجوز کنسرت به اکبر گلپایگانی ، استاد گلپا تور اروپایی خود را آغاز کرد ...

این سلسله کنسرتها با همکاری انجمن فرهنگی ایرانیان مقیم فرانسه و سازمان یونسکو از تاریخ 8 اکتبر در پاریس آغاز شده است . بخش اول این کنسرت ها ، به ردیف خوانی موسیقی آوازی ایران با صدای"اکبر گلپا" اختصاص دارد و پیش از آغاز برنامه یک گوینده اشعار آواز را قرائت می کند .
در بخش دوم ترانه های قدیمی و قطعات خاطره انگیزی که قبلا استاد گلپا آنها را اجرا کرده است ارائه خواهد شد . در بخش پایانی نیز ، ترانه ها و تصانیفی را که حاضرین در خواست میکنند اجرا می شود .
در این کنسرتها مهمانان و موسیقیدانان بزرگی شرکت کردند تا هنرنمایی مرد حنجره طلائی موسیقی ایران را ببینند . مردی که با ۷۳ سال سن هنوز هم شادابی و قدرت صدای خویش را حفظ نموده است .
کنسرتهای استاد اکبر گلپایگانی بار دیگر در شهرهای لندن و نیوکاسل و برلین با استقبال بی نظیر علاقه مندان به موسیقی اصیل مواجه شد . و مردم با حضور گلپا بر روی سن ایشان را گلباران کردند . کنسرتهای استاد گلپا در باشکوهترین سالنها و بهترین سازماندهی برگزار شد که باید از مسئولین برگزاری این کنسرتها کمال تشکر را کرد . از سیاوش اوستا گرفته تا تمامی دوستان عزیز در شهرهای پاریس و برلین و امستردام و استکهلم و ...
استاد گلپا با صدای بسیار زیبا و قدرتمندش همه علاقه مندان را به تعجب وا داشته است . ۷۳ سال داشته باشی و اینچنین زیبا و پرقدرت بخوانی .

درباره بعضی کنسرت ها :
** کنسرت پاریس :
یکشنبه ۸ اکتبر یک شب به یادماندنی و تاریخی برای ایرانیان ساکن شهر پاریس بود . مرد حنجره طلائی دیروز و امروز آواز ایران یکشنبه شب در سالن تاریخی ادیار نزدیک برج ایفل مهمان قلبهای ایرانیان و فرانسویهای موسیقی دوست پاریس بود .... ایرانیان زیادی از شهرها و کشورهای مختلف به همراه مهمانان فرانسوی در این سالن جمع شده بودند تا بعد از سالها سکوت ، صدای جادویی جاودانه صدای موسیقی ایران اکبر گلپا را همزمان با جشن مهرگان بشنوند و احساس غرور کنند . آمادگی صدای گلپا در ۷۳ سالگی باعث تعجب بسیاری از مهمانان کنسرت شده بود و همه گلپا را تحسین میکردند .
از علاقه مندان در کنسرت پاریس :
مریم : من هفتاد و دو سالمه و مادر ۱۴ فرزند و نوه هستم و همگیمون عاشق گلپائیم .
دکتر افراسیابی هستم و از ایتالیا برای کنسرت گلپا آمده ام کسی که خود و حنجره طلا ئیش را نفروخت پس از سی سال سکوت در جشن مهرگان و در پاریس برای مردم کارهای پر افتخار و پر خاطره دیروز و امروزش را با چه عشق و شوری و بسان شیری پر غرور خواند ...

** گزارشی از کنسرت هلند :
تور اروپایی اکبر گلپایگانی که از هشتم اکتبر در پاریس آغاز شده بود به هلند رسید . هفته قبل حاضرین در سالن تاتر موزه در شهر ساحلی و زیبای نوردویک شاهد هنرنمائی مرد حنجره طلائی موسیقی ایران بودند ... حضور استاد گلپا بعد از چندین سال در اروپا و از جمله هلند برای ایرانیان مقیم این کشور بسیار بدیع و تازه می نمود . و همین امر باعث شد که علاقه مندان به موسیقی اصیل ایرانی و اکبر گلپایگانی کاملا قسمت اصلی سالن و حتی بخشی از بالکن را پر کنند .
یکی از علاقه مندان که یک خانم ۲۵ ساله بودند درباره برگزاری این کنسرت میگویند : واقعا خوشحالم که بعد از سالها انتظار توانستم خواننده محبوبم را در هلند ببینم . گلپا با گذشت ۷ دهه از عمرش بسیار گرم و با احساس خواند و این برای من بسیار جالب توجه بود . در پایان این کنسرت خاطره انگیز و زیبا استاد گلپا به حاضرین توصیه کردند که به فرزندانشان زبان فارسی را یاد بدهند . استاد گلپا در میان شور و احساسات مهربانانه علاقه مندان به موسیقی و دسته های متعدد گل ، سالن را به سوی ادامه کنسرتهای اروپاییشان ترک کردند .





** در کنسرت گلپایگانی چشمها پر اشک بود ( استکهلم ) :
در زندگی لحظاتی هست که انسان آرزو میکند که ایکاش همه اینجا بودند . و بی شک کنسرت شب گذشته استاد اکبر گلپایگانی در استکهلم یکی از این لحظات بود .
.... و گلپا آمد . مثل همیشه دوست داشتنی ، مانند همیشه پر ابهت و مانند همیشه خوش رو و خوش قیافه و خوش لباس و البته با موهایی سپید ...
اما با صدایی که بعید مینمود که از پیکر ۷۳ ساله ای بر میخیزد . و بارانی از گلهای سرخ بود که توسط حاضرین در پای گلپا ریخته شد . بسیاری از حاضرین در کنسرت استاد گلپایگانی در استکهلم که با ترانه ها و آوازهای او عمری از خاطرات گذشته را مرور نمودند با چشمانی پر از اشک او را همراهی مینمودند . و در کمتر برنامه ای چنین تبادل احساسی مابین هنرمند و تماشاگران رد و بدل میشود . با وجود اینکه اکبر گلپایگانی بواسطه برنامه فشرده خودش و اینکه مستقیما با هواپیما از شهر مالمو در جنوب سوئد به استکهلم می آمد . و این فشار بیش از آن چه بود که میتوان از تحمل یک پیکر ۷۳ ساله انتظار داشت و آثار خستگی در چشمان او به خوبی مشهود بود . اما صدای رسای گلپا همه را به تعجب و تحسین واداشت و او در مدت زمان کوتاه برنامه اش موفق به اجرای تعدادی از شاهکارهای خود از جمله آهنگ درویش و موی سپید و قدر محبت و ... گردید که شنیدن هر کدام از آن برای حاضرین دنیایی از لذت و خاطره بود .
یکی از علاقه مندان (الهام) میگفت : ای کاش به این کنسرت نمی آمدم . حال که او را از نزدیک و در این برنامه پر احساس دیدم . زمانی که او دیگر در میان ما نباشد براستی غمگین خواهم شد .

** کنسرت با شکوه لندن
ایرج نوذری هنرمند بزرگ و محبوب کشورمان که از علاقه مندان صدای استاد گلپا میباشند در کنسرت لندن شرکت کرده و مورد تشویق تماشاگران قرار گرفتند .




::::::: بازتاب کنسرتهای استاد گلپا در محافل خبری :::::::

کنسرتهای استاد اکبر گلپایگانی در اروپا با بازتاب بسیار زیادی در خبرگزاریهای داخلی و خارجی داشته است ...

●● گزارش سایت به نما (سوئد) از کنسرت گلپا در گوتنبرگ :
امروز حضور خواننده حنجره طلایی ایران " اکبر گلپایگانی " که از سوی یونسکو به عنوان برترین خواننده و آوازه خوان کلاسیک جهان در صد سال اخیر انتخاب شده است در شهر گوتنبرگ سوئد با استقبال فراوان روبرو شد . او در یک تور اروپایی با ارکستر اختصاصی خود به رهبری میلاد کیائی کنسرت های فراموش نشدنی می آفریند و دوستداران صدای گرم و بی نظیرش برای بزرگداشت این هنرمند ارزنده ، به استقبالش می شتابند وچهل سال فعالیت های پی گیر او را در زمینه آواز و ترانه می ستایند .

●● مصاحبه رادیو فردا با استاد گلپا در سوئد :
اکبر گلپایگانی خواننده مشهور ایرانی پس از سکوتی طولانی در یک رشته کنسرت های اروپایی خود همگان را مجذوب صدایش کرده است ، صدایی که همچنان در سن 73 سالگی پرطنین است . او طی چند شب گذشته سه کنسرت در سه شهر مختلف سوئد برگزار کرد که هر یک به نوبه خود به شاهدی از دلتنگی ایرانیان مقیم سوئد برای او بدل شد ...

●● مقاله کیهان جهانی درباره کنسرت های گلپا :
عنوان مقاله : استاد اکبر گلپایگانی « مرد حنجره طلایی » پس از سالها سکوت میخواند ...
متن مقاله : جهان آواز ایران ، آوازه خوانان بسیاری دارد ، اما تنها آوازه خوانی که سبک نوینی را آورد و نه تنها تاکنون کمتر کسی !! بلکه هیچ کسی نتوانسته است کار وی را تقلید کند « استاد اکبر گلپایگانی » میباشد ... وی از هنگام جوانی لقب « مرد حنجره طلایی » را گرفت که برای همیشه ویژه وی باقی خواهد ماند .
« شارل آز ناول » که در دهه های پیش به دعوت شهربانو فرح پهلوی برای اجرای برنامه ای اختصاصی به نیاوران آمده بود ، شیفته و مسحور صدای آستاد گلپایگانی شد . « شارل آز ناول » خواننده نامدار فرانسوی از گلپا خواست که چهچهه را به او بیاموزد . هر چند برای خوانندگان بسیاری در انواع مختلف موسیقی ، مشابه خوانان و بدل خوانانی پدید آمده اند ... اما صدا و آواز اکبر گلپایگانی تاکنون حتی توسط شاگردانش نتوانسته است تکرار شود .

●● مقاله روزنامه کیهان درباره کنسرت لندن :
عنوان مقاله : گلپا همچنان در اوج ...
متن مقاله : شنبه شب چهارم نوامبر بار دیگر فرصتی دست داد تا پای آواز اکبر گلپایگانی استاد مسلم و مسلط آواز ایران بنشینیم ... به رغم آنکه در آستانه 74 سالگی است همان قامت خدنگ و استوار را حفظ کرده است ... همان افتادگی ، همان مهربانی و همان صمیمیتی که خاطره سالهای دور را زنده میکند ... به روی صحنه که آمد ، مشتاقان و دوستارانش که سراسر سالن بزرگ « لوگان هال » را پر کرده بودند به پاس احترام این تک ستاره آوازه ایرانی بپا خاستند و مقدمش را گرامی داشتند ... صدایش همان است که بود ، همچنان در اوج . گذشت این همه سال نتوانسته از صلابت و قدرت صدایش اندکی بکاهد ... در کار صحنه ای و کنسرت سالهاست که سبک تازه ای آورده ، تلفیق آواز و ترانه ... در کنسرت شنبه شب گذشته سالن بزرگ « لوگان هال » مملو از جمعیت بود جالب آنکه بیشتر علاقه مندان را جوانان تشکیل می دادند ، جوانانی که گویی تمام ترانه های گلپا را از بر داشتند و همراه با او زمزمه می کردند ...... (( متن مقاله را کمی خلاصه کردم ))



---------------------------------------------------------

آیا میدانستید که :

●● اکبر گلپایگانی تنها خواننده ای میباشد که از نظر کارشناسان موسیقی دستگاه فنی راست پنجگاه را به طور کامل و به بهترین شکل ممکن اجرا میکند . به طوری که راست پنجگاهی را که استاد گلپا در سال ۱۹۹۴ در امریکا اجرا کردند ، هم اکنون در یونسکو تدریس میشود .

●● بعد از انقلاب استاد اکبر گلپایگانی آوازی ۲ صدائی را در بیات اصفهان با همکاری « خولیو ایگلسیاس » یکی از خوانندگان بزرگ دنیا در رویال فستیوال هال لندن اجرا کرده اند .

●● در کنسرت اکبر گلپا در پالادیوم لس آنجلس در سال ۱۹۹۸ جمعیتی بالغ بر ۵۰۰۰ نفر شرکت کرده بودند . و در ۴ روز اجرای کنسرت برای جابجائی استاد از هلی کوپتر استفاده میشده است .

●● قبل از انقلاب اکبر گلپا با مرحوم بدیعی در اسکندریه مصر با « ام کلثوم » خواننده بزرگ مصر آوازی را به طور مشترک اجرا نموده اند . به این ترتیب که استاد گلپا در بین ترانه اجرائی توسط ام کلثوم شعری را به صورت آواز اجرا میکرده اند . تماشاگران عرب در آن روز از تحریرهای فوق العاده گلپا دچار حیرت و شگفتی شده اند .

●● آیا میدانستید که استاد گلپا در خرداد سال ۸۴ موفق به دریافت دکترای افتخاری ادبیات از دانشگاه شیراز شده اند .

●● درخشش خیره کننده استاد گلپا در کنسرتهای اروپائی باعث گردیده تا از ایشان برای اجرای کنسرت در چندین کشور دیگر دعوت به عمل اید . استاد به زودی کنسرتهایی را در کشورهای کانادا و امریکا و امارات و کویت برگزار خواهد کرد .

●● اولین خواننده ای که در تاریخ موسیقی ایران " افشاری قره باغی " خواند گلپا بود (گلهای ۲۰۷)


---------------------------------------------------------


*** قسمتهایی از مصاحبه استاد علیرضا افتخاری درباره استاد گلپا ***

-- نظر شما در مورد استاد اکبر گلپایگانی چیست ؟
من نمی توانم در ردای ایشان صحبت کنم به این دلیل که استاد گلپا خواننده ی بزرگ این مملکت است و من باید فکر کنم که درمورد این بزرگمرد چه باید بگویم .

-- جایگاه استاد گلپایگانی را در عالم موسیقی کجا می دانید ؟
جایگاه ایشان خیلی بالاست و دست خیلی ها به آن نمی رسد .

-- آیا می توانند بالاترین باشند ؟
بله ، بالاترین می توانند باشند به این جهت که ما افرادی هم مثل استاد بنان و دیگران را هم داشتیم اما استاد گلپایگانی به نقطه ای دست زدند که هر کسی به آن نقطه نمی تواند دست بزند و ایشان یک بزرگمرد آواز ایران است و جای ایشان در هنر و موسیقی آنقدر بالاست که دست خیلی ها به آن نخواهد رسید .

-- نظر شما درمورد صدا و حنجره ی استاد گلپا چیست ؟
مثل طلاست ، مثل اینکه می زنند به ظرف طلا بله درست مثل زنگ طلا .

** از آوازها و ترانه های استاد کدام را بیشتر می پسندید ؟
همشون را ، همه ی آنها عالیست مگر می توان گفت کدام طلا بهتر است ... طلا ، طلاست .

-- آیا تا حالا به فکر بازخوانی آثار استاد گلپا بوده اید ؟
بله . اتفاقا چند سال پیش میخواستم ترانه هایی از ایشان را که به آهنگسازی مرحوم ملک بود را بازخوانی کنم . ولی واقعا نتوانستم . چون خیلی سخت بود . چون واقعا ترانه ها و آوازهای اکبر گلپایگانی طلاست و نمیشه بازخوانی کرد . نه من و نه هیچکس دیگری نمیتواند به آن زیبایی آثار ایشان را اجرا کند .


---------------------------------------------------------

اینم پیرمرد خوش تیپ ما در پاریس

__________________
من که میدانم شبی عمرم به پایان میرسد
نوبت خاموشی من سهل و آسان میرسد
پس چرا ، پس چرا عاشق نباشم



هاوری ::: چهارشنبه 85/11/25::: ساعت 6:16 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :71225
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<